TOP klanten vinden én binden, start to …
Wie me al een beetje kent, weet dat ik er de mond vol van heb ….
TOP klanten vinden (én binden),
TOP-klanten, die graag betalen voor jouw aanbod, die niet (meer) zeuren over de prijs…
Zo van die ideale klanten waar jij blij van wordt, waar je energie van krijgt, waar je er nog véél meer van wilt, waar je nooit genoeg van krijgt, die je altijd mogen bellen, … ken/heb je er zo’n paar? Lucky you ☺
Want … wat hoor ik regelmatig??
‘Kathleen, allemaal goed en wél, ik wil zeker topklanten,
die ook graag betalen voor mijn aanbod
en die niet meer zeuren over de prijzen,
maar WAAR vind ik die???’
Tja, waar vind je die? The one million dollar question 🙂
Nee, alle gekheid op een stokje… je KAN ze wel degelijk vinden en je hoeft ‘geen chance’ te hebben of universitair geschoold te zijn…
Ze bestaan… écht waar en ook jij kan ze vinden.
In deze blog leg ik je al een beetje uit HOE je dat best aanpakt.
STAP 1: wie wil IK als TOP-klant?
Het eerste wat je jezelf moet afvragen is: ‘WIE wil IK als TOP klant? Wie is voor mij DE IDEALE klant?’
Dat is niet voor iedereen gelijk.
Want ….
Wat is jouw specialisatie en welke klanten wil je daarvoor aantrekken?
Dat vraagt een beetje denkwerk, maar alles zit hem in een goede voorbereiding en dus goed weten wat/wie jij wilt.
STAP 2: Jambers achterna …. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?
Weten WIE je graag wilt, is nog maar de start ….
Nu gaan we hen ‘het ei uit hun gat vragen’.
Ga Jambers achterna, word de reporter die ALLES wil weten over deze superklant, deze top klant, deze ideale klant VOOR JOU…. Leef je zoveel mogelijk in in deze persoon.
Kruip onder hun vel, weet wat ze willen, wat ze doen, waar ze zich bevinden in hun vrije tijd, welke hobby’s ze hebben, wat ze lezen, wat ze studeren, waar ze wonen, wat ze doen van werk, welke opleidingen ze hadden, waar ze graag op vakantie gaan, wat hun waarden en normen in het leven zijn, hoeveel budget ze besteden aan verzorging, wat hun probleem is ivm huidverzorging, welke oplossing JIJ daarvoor hebt, … tracht ZOVEEL mogelijk te weten over hun, …. zelfs tot wat ze graag eten en naar welke restaurants ze graag gaan….
Je kan het zo gek niet bedenken of je moet het weten.
Waarom?
Omdat je énkel op die manier je doelpubliek leert kennen en daardoor duidelijk en helder (begrijpbaar voor je topklant) kan communiceren met hen…
STAP 3: duidelijk(er) communiceren
Eens je wéét wie je doelpubliek (je topklant) IS, en hoe die in het leven staat, kan je je volledige marketing (bv je adviesgesprek) daaraan aanpassen.
Voorbeeld:
- Je TOPklant is iemand die graag leest, dan mag je nieuwsbrief zeker al wat langer zijn;
- Of je TOP klant leest NIET graag, wees dan aanwezig op Instagram en post regelmatig ‘VOOR EN NA foto’s’ … die klant zal daar superblij mee zijn.
- Of je TOPklant is een pietje precies en weet graag hoe alles ineen zit: geef dan gerust een hele uitleg over hoe je producten werken en welke ingrediënten die bevatten, …. Die klant zal daarvan smullen.
- OF je TOPklant zit in een vrouwennetwerk … misschien kan je daar eens een avond gaan spreken over je job?
- … en zo zijn er nog een heleboel mogelijkheden, die uitgebreid aan bod komen in de beauty business school, hét online ondernemerstraject van Business2life.
Met andere woorden: Het komt erop neer, dat je je TOPklant helemaal centraal stelt in jouw marketingverhaal, zodat die zich compleet op zijn/haar gemak voelt bij jou en het gevoel heeft dat jij hem/haar helemaal begrijpt.
STAP 4: schrijf een avatar, een persona uit.
En dan gebruik ik nu toch eens een moeilijk woord: de avatar, de persona oftewel … je topklant.
Nu je wéét, WIE je wilt en wat jouw klant van jou wil, gaan we daarmee verder aan de slag.
We gaan enkele van onze huidige TOP klanten helemaal analyseren en alle details die we van die personen kénnen opschrijven.
Daarna zoeken we naar gelijkenissen tussen die verschillende personen en ZO kom je tot een avatar, of een persona: je ideale klant, je top klant.
Die avatar gebruik je verder in AL je communicatie naar je (toekomstige) klanten toe.
Daarmee bedoel ik: ELKE KEER je iets communiceert naar je (toekomstige) klant, dénk je aan die ene ‘avatar, persona’… (wat zou zij hiervan denken? Hoe zou zij hierop reageren? …) en zo leer je véél beter communiceren op de juiste manier en trek je automatisch nog méér van die TOP klanten aan.
STAP 5: hulp nodig bij het opzetten van jouw avatar?
In de beauty business school van business2life: ‘Boost your Beauty Business’ leer ik je HOE je dat héél precies, tot in de fijnste details, doet, zodat je de juiste klanten wel degelijk aantrekt en kan houden.
Wil je hierover meer informatie, dan kan je je inschrijven op de wachtlijst voor de start van de beauty business school op 16 maart. We beginnen in groep en in 1 keer, daarna gaan de deuren van dit traject weer dicht.
Ga naar:
www.business2life.be/trajecten
Voor meer informatie. ..en zet je op de wachtlijst om mee in te stappen in dit unieke ondernemerstraject.
In dit traject leer ik je nog véél meer over ‘ondernemen in de beauty sector’, alles vanuit mijn 25jarige ondernemerservaring.
Cu