Je prijs bepalen en dan … Verhogen? Wanneer? Hoe? Waarom?

Jouw prijs!
Dat is toch altijd een ‘dingetje’ …
Velen onder jullie hebben het gevoel dat ze ‘teveel’ vragen of ze kijken even rond wat de concurrentie vraagt en baseren zich daarop om hun eigen prijslijst op te maken.
Wrong!
Waarom baseer je je daar beter NIET op?
Je weet immers NIET wat de kosten zijn van jouw concullega. Met welke apparatuur zij precies werkt. Hoe groot of klein haar zaak is. Welke producten ze hierbij gebruikt. Hoe lang haar behandeling precies duurt….
Je snapt ‘em al .. dit is eigenlijk appelen met citroenen vergelijken.
Maar … het is zoooooo verleidelijk, want het alternatief is…
Je eigen kostprijsberekening maken en wie staat hiervoor te springen? Haha … geef maar toe … ook jij hebt daar weinig zin in.
Maar nu ga ik toch eventjes het duiveltje moeten zijn.
Een correcte kostprijsberekening ligt aan de basis van een winstgevend én succesvol salon, waarin je NIET (meer) 24/7 MOET werken!
Als je ondervindt dat je veel werkt en weinig overhoudt, is het hoog tijd om je kosten eens onder de loep te nemen en je prijzen opnieuw te berekenen.
Dus … wat denk je?
Toch maar even de rekenmachine erbij nemen en je eigen kostprijsberekening maken?
Je prijzen bepalen – Hoe begin je daaraan?
Basis : correcte kostprijsberekening
Eerst en vooral moet je een zicht hebben op je vaste kosten en een gemiddelde weten van al je variabele kosten, want die vormen de basis voor je uurloon.
Daar komt nog bij:
- Je product verbruik
- De tijd die je nodig hebt voor je behandeling
- Een winstmarge
- 21% BTW
Dat is de basis voor ELKE prijs die je aanrekent voor je behandelingen.
Als je al die zaken helder hebt, dan pas heb je een correcte kostprijsberekening gemaakt en weet je dat je op al je behandelingen ook effectief winst maakt. Dus dat je je boterham ermee kan verdienen!
Maar dan is er ook nog de jaarlijkse inflatie (+/- 2 à 3%) en indexering!
Dat zie ja aan … je producten zijn duurder geworden in aankoop, je energieprijs swingt de pan uit, je hebt extra beschermingsmateriaal nodig, …
Wat doe je daar dan mee?
Tja, prijzen verhogen!
Prijzen verhogen – Wanneer – Waarom – Hoe communiceren?
Wanneer?
Ten eerste
Ik maakte er een gewoonte van om jaarlijks mijn prijzen aan te passen aan het bedrag van de inflatie (de indexering).
Ten tweede
Hier ook nog even een kleine kanttekening voor zij die al even bezig zijn en ondertussen al héél wat meer expertise hebben.
Als je al even bezig bent, stel je zelf dan ook even deze vraag…
Zijn jouw prijzen ook meegegroeid met jouw ervaring en specialisaties? Als je heel wat meer diploma’s en certificaten bijgehaald hebt, dan mag je feitelijk ook je prijzen verhogen, want je bent nog meer expert geworden en kan je klant een nog betere service aanbieden.
Wil je niet direct ‘verhogen’, dan is er nog een andere manier om je prijzen indirect te verhogen: bv door enkele behandelingen aan te passen, te vernieuwen, in te korten of net uit te breiden. Bekijk voor jezelf eens wat daar de mogelijkheden zijn.
En ten derde
Stel dat je véél te veel werk hebt en je agenda staat voor weken/maanden vooruit al volzet én je hebt géén tijd om nieuwe klanten aan te nemen, dan zit je in een luxepositie en mag je zeker ook je prijzen wat verhogen. Want … je klanten willen jou, de markt van vraag en aanbod speelt hierin mee.
Waarom? Bij inflatie moet je je prijzen indexeren
Wat is ‘inflatie’ … in Jip en Janneke taal
INFLATIE
Inflatie is er als er sprake is van een algemene stijging van de prijzen van consumptiegoederen en – diensten: dat betekent dat je vandaag minder kunt kopen voor 1 euro dan gisteren. Met andere woorden: door inflatie wordt hetzelfde geld in de loop van de tijd minder waard. (wat je vorig jaar met €100 kon kopen, dat is nu minder dan vorig jaar)
Werknemers krijgen normaal automatisch een indexering van hun loon als er inflatie is. Dit wil zeggen dat de lonen meestijgen, zodat je koopkracht blijft.
Als zelfstandige krijg je GEEN automatische indexering. Daar moet je zélf voor zorgen.
De normale jaarlijkse inflatie is meestal ergens rond de 2 à 3%.
Dit jaar hebben we te maken met een enorme stijging. De Inflatie is op dit moment al gestegen tot 7.59% !
Wat betekent dat nu concreet voor ons, zelfstandigen?
Dit betekent dus dat wanneer we oude prijzen aan de klant aanrekenen, onze omzet met 7.59% zal dalen ofte … je kan met dezelfde omzet minder doen.
Dit is dus een ideaal moment om de prijzen aan te passen.
Deze prijsverhoging draagt dus NIET bij tot meer winst.
Als je NU je prijzen verhoogt met 7.59%, dan is dit alleen bedoeld om de inflatie (geldontwaarding) te bestrijden. Je moet dus méér aanrekenen, maar verdient zelf niets meer.
Als je je prijzen niet aanpast (volgens de inflatie), moet je NOG harder werken om al je kosten te kunnen betalen. Wij zijn geen werknemers, die maandelijks hun loon gestort krijgen, maar hardwerkende ondernemers die nu, méér dan ooit, voor onszelf en onze zaak moeten zorgen.
Dus … verhoog je prijzen, ook nu als je klanten dat NIET graag zullen horen.
Hoe communiceer je dat?
Onderstaande tekst kan je gebruiken als uitleg aan je klanten. Dit is echter niet verplicht. Je HOEFT je niet te verantwoorden dat je prijzen aangepast zijn.
Beste klant,
We hebben onze prijzen moeten aanpassen aan de huidige ontwikkeling.
De inflatie bedraagt nu al méér dan 7.5%.
Dit betekent dat €100 vandaag feitelijk nog maar €92.5 waard is.
Die inflatie moeten wij helaas aan jou doorrekenen omdat het écht niet anders kan.
Doen wij dit niet, dan zakt ons inkomen met 7.5%. Het liefste zouden wij deze prijsstijging uit eigen zak betalen, maar na alle lockdowns en extra Corona maatregelen, is dit onmogelijk.
Door de prijzen aan te passen aan de inflatie, kunnen wij ervoor zorgen dat we verder kunnen werken zodat jij in de toekomst nog steeds op de beste service en kwaliteit kan blijven rekenen van ons instituut.
Ik reken op jouw begrip en steun bij deze lastige beslissing.
Zo, weer een ferme boterham om eventjes te laten ‘verteren’.
Nood aan meer tips?
Wil je graag nog méér tips om je zaak te doen groeien? Kom dan zeker af naar het (online) GRATIS webinar. Daar geef ik je mijn 7 stappenplan (de 7 beauty’s) voor een succesvol én winstgevend instituut. Ik geef antwoorden op de meest gestelde vragen over HOE je dat aanpakt…
https://business2life.webinargeek.com/hoe-creeer-je-een-winstgevend-succesvol-salon-de-7-meest-gestelde-vragen
Nood aan individuele begeleiding?
Heb je graag individuele hulp bij het verder groeien van je zaak, iemand die over je schouder meekijkt, een sparringpartner? Wil je graag een andere koers varen en/of enkele belangrijke knopen doorhakken op ondernemersvlak? Neem dan gerust contact met me op via kathleen.hooge@telenet.be. 1/1 begeleiding is het hele jaar door mogelijk.
Het volledige jaartraject start slechts 2 keer per jaar op en het volgende startschot is eind februari.
Groetjes en tot binnenkort,
Kathleen
www.business2life.be
kathleen.hooge@telenet.be
Ps Blijf deze pagina volgen, want ik heb alweer een idee voor het volgende artikel. Daarin wil ik het met je hebben over impulsaankopen….een ietsiepietsie luchtiger onderwerp 😉