O jee, o jee, de BTW …. Of olé olé, de Btw

Ondernemen = werken IN, AAN, maar ook ACHTER de zaak
IN = klanten soigneren
AAN = strategisch nadenken over je missie, visie, strategie, … lijnen voor de toekomst uitzetten
ACHTER = de hele papierwinkel, cijfers bijhouden
Grrrrrrr …. Je weet het wel: je eigen zaak runnen, ondernemen … het gaat niet enkel over klanten verwennen en/of de beste service geven. Dat is natuurlijk het leukste stuk, maar daarmee alléén kom je er niet.
Nope … naast het strategisch denkwerk à la: “Waar wil ik met mijn zaak naartoe?” …. hoort bij ondernemen ook heel wat ‘papierwerk’…. En of je dat nu leuk vindt of niet… Tja, het hoort erbij.
Minstens elk kwartaal heb je het ‘aan je been’ … de kwartaalaangifte, waar je al je inkomsten en uitgaven doorgeeft aan je boekhouder om de BTW te verrekenen.
Zit je achteraf dan ook nagelbijtend je vonnis af te wachten? Moet ik betalen? Hoeveel moet ik betalen? Zoveel ???? Ai, dat geld heb ik niet….Hellup, wat nu??
Je bent niet de enige.
In dit artikel geef ik enkele tips om die kwartaalstress te voorkomen en in alle rust en vertrouwen je ‘pakketje’ aan je boekhouder af te geven en te weten dat je je voorzorgen genomen hebt …
No more stress … help is on it’s way 😊
Here we go
Eerst en vooral: Wat is BTW?
Ahum, ahum… hou je vast, hé. Ik geef je de officiële ‘formule’
BTW of ‘belasting op toegevoegde waarde’ is een belasting die altijd wordt betaald door de eindconsument. Het wordt ook wel eens de ‘doorgeefbelasting’ genoemd. In principe verlies je dus, als ondernemer, feitelijk geen geld door deze actie. Je krijgt de BTW van je klanten en je schuift die gewoon weer door naar de belastingen.
Met andere woorden: BTW is NIET jouw geld, maar een belasting die je int in opdracht van de staat. Het is jouw taak om dit bedrag naar hen door te storten.
Even een eenvoudig voorbeeld
IN
Stel: een klant moet jou €200 betalen. Vanzelfsprekend is dat BTW inbegrepen. Dan heb je feitelijk € 42 BTW ontvangen die NIET van jou is. (ervan uitgaande dat de BTW 21% is).
En schiet er feitelijk maar €158 over wat je mag gebruiken.
UIT
Langs de andere kant, moet je zelf btw betalen aan al je leveranciers.
Stel dat je voor €100 aankoopt, inclusief BTW. Dan betaal je aan je leverancier feitelijk € 21 BTW. Het materiaal heeft jou dus feitelijk ‘maar’ € 79 gekost. Die BTW kan jij dan terugvragen aan de staat.
In de praktijk ‘vraag’ je dat niet letterlijk terug (tenzij het verschil héél groot is en dat je een investering gedaan hebt).
VERSCHIL
Maar dat verschil tussen gekregen (inkomende) BTW en betaalde (uitgaande) BTW wordt wél verrekend via de kwartaalaangifte.
In bovenstaand geval zal je dus € 42 (inkomende BTW) – € 21 (uitgaande BTW) = € 21 BTW moeten betalen.
Had je meer facturen te betalen dan dat er inkomsten waren? Dan moet je geen BTW betalen….
Maar heb je méér binnengekregen (meer omzet) dan dat er buitenging? Dan betaal je BTW.
Moet je véél BTW betalen? Super! Goed bezig!! Je mag trots zijn op jezelf!
Want véél betalen is inderdaad een goede zaak.
Zoals hierboven al gezegd: de BTW is een belasting op de toegevoegde waarde, maw … een belasting op je WINST.
Als je véél moet betalen, betekent het dat je veel meer omzet binnenkreeg dan dat je zélf facturen moest betalen aan je leveranciers.
Dat je dus goed winst gemaakt hebt.
Dat je méér ontvangen hebt dan dat je betaald hebt.
En dan moet je natuurlijk dat verschil doorstorten aan de BTW administratie.
Dus als je de volgende keer véél moet betalen, dan mag je best trots zijn op jezelf, want je hebt een mooie winst gemaakt dit kwartaal.
Hoe komt het dan dat velen voor een verrassing komen te staan en de BTW niet kunnen betalen??
Feitelijk klopt er dan iets niet in je zaak.
Want je hebt dat bedrag tenslotte wél ontvangen.
Waar is dat geld dan naartoe??
Euhm …. Eerlijk??
In je kassa, bij je inkomsten en omzet ☹
En daar hoort het NIET!
Inderdaad, de meeste ondernemers die problemen hebben met betalen van de BTW, doen het op die manier.
Geld dat je ontvangt van je klant, landt mee in de pot van de inkomsten en daarmee worden alle facturen betaald.
OOPS
Met andere woorden: dat geld dat NIET van jou is, gebruik je en geef je uit… en daar loopt het fout. Dat kan anders en beter.
Dé oplossing? Simple comme bonjour.
Rep je naar de bank of open je PC banking of open als de bliksem je bank app en maak een nieuwe, aparte BTW rekening aan!
Daar stort je 1 keer per week, het bedrag op dat je ontvangen hebt van de BTW en je laat die rekening gerust tot aan de kwartaalaangifte. Zo kom je nooit meer in de problemen als je je kwartaalaangifte moet klaarmaken. Want het geld staat klaar om terug te geven aan de BTW administratie.
Tadaa …. En nog een surpluske
Vanzelfsprekend zal er (iets) teveel geld op die rekening staan, want je houdt hier geen rekening met de BTW die je zélf moest betalen.
Maar geen probleem … je bouwt wél een buffertje op 😊…en dan kan je NA de aangifte beslissen wat je daarmee doet … laat je dat buffertje staan of stort je dat door naar een ‘plezierrekening’ of ‘investeringsrekening? Jij mag kiezen 😊.
Wil je af van de BTW-stress? Is er werk aan de winkel? Opdracht voor deze keer
- Open een aparte BTW rekening
- Zet elke week het ontvangen BTW bedrag van je klanten op die rekening
- Laat staan tot aan de kwartaalaangifte
- Btw bedrag is berekend? Tadaa … geld naar BTW doorstorten,
- Klaar is Kees… nooit nog BTW-stress 😊
Vond je dit een interessant artikel? Wil je graag nog meer weten over hoe je je financiën praktisch en beter regelt? Lees dan nog even verder. Ik kan je hier ook bij helpen.
Hulp of sparringpartner nodig?
Heb jij al een tijd een goed draaiende zaak, maar voel je je toch ‘eenzaam’ in het ondernemen? Heb jij nood aan een nieuwe, frisse wind? Wil je naar een volgend niveau groeien, maar loop je wat vast op het HOE? Kan je een extra shot inspiratie of motivatie gebruiken om jouw salon een boost te geven? Dan kan ik je helpen. Ik denk graag met je mee, vanuit mijn 32j ervaring in de sector en kan je, met een helicopterview, nieuwe ideeën aanreiken.
Ik help je met heel veel enthousiasme vooruit en zorg ervoor dat je nog méér voldoening haalt uit je zaak, dat je een ferme groeispurt maakt, zonder dat je daarom 24/7 MOET werken.
Ik geef zowel groepsbegeleiding als individuele coaching. Wil je graag een individueel traject, neem dan zeker contact met me op via kathleen.hooge@telenet.be (of messenger) om te zien of we een match zijn en hoe ik je vooruit kan helpen.
Groetjes en fijne dag verder
Kathleen
Ps Op zondag 24 april geef ik een lezing op de Beauty Bizz day in Gent. Ik leer je hoe ik mijn instituut opbouwde van nul naar een omzet van ruim over de €100.000/jaar, zonder 24/7 te MOETEN werken en zonder personeel. Kom daarna zeker even persoonlijk kennismaken. Welkom. Tickets vind je op de site van beautybizz.be.
Volgend artikel: hoe maak je snel meer omzet? Organiseer een workshop!