Hoe schrijf je een goed businessplan?

Wat is een businessplan?
Een businessplan is een voorstelling van de zaak die je nu hebt (of van de zaak die je voor ogen hebt in de (nabije) toekomst), door middel van concrete cijfers en doelstellingen, gekoppeld aan concrete actieplannen.
Dus wat hoor je ?
- Je zaak zoals ze NU is OF zoals je ze graag wilt in de TOEKOMST
- Door middel van concrete cijfers
- Mét doelstellingen én concrete actieplannen
Wanneer en waarom schrijf je een ondernemersplan ?
- Grotere investeringen in ’t vooruitzicht en dus geld nodig van de bank OF
- Voor jezelf: Je wilt weten waar je staat, een barometer…
Ik leg het even uit:
Als je geld (een lening) nodig hebt van de bank, is het héél belangrijk dat je een ondernemersplan schrijft. Een goed en correct geschreven ondernemersplan, geeft je véél meer kansen om het geld ook écht te krijgen.
Geld lenen voor grotere investeringen bv : om te verbouwen, te verhuizen of de voor aanschaf van een duur toestel (of meerdere toestellen) moet je verantwoorden aan de bank (of een andere geldschieter).
Verantwoorden? Ja, Je krijgt namelijk niet zo makkelijk centen ….
En nee, die geldschieter wil niet zomaar centen geven, maar wil goed weten met wie hij/zij te maken heeft en waar het geld voor moet dienen en of het terugbetaald kan worden. Hij/zij wil weten wat jedrijfveren zijn, je passie(s), je talent(en), zijn er voldoende potentiële klanten, wat bied je (nu) al aan, wat zijn je cijfers tot hiertoe, enz … ?
Je komt er niet vanaf met te zeggen dat je het wel zal ‘kunnen’ en dat je ‘je best’ zal doen …. Een bank of andere geldschieter wil weten of zijn/haar geld goed besteed zal worden en of het risico voor hen niet te groot is, of er goed over nagedacht is.
Indien je niet voor grote investeringen staat, is het schrijven van een businessplan ook een goede oefening om te weten waar je NU staat, waar je naartoe wilt evolueren en vooral HOE je dat gaat doen. Zie het als een barometer voor je zaak !
Een businessplan schrijven kost wel wat tijd, maar het geeft zoveel rust in je hoofd en het houdt je focus scherp ! Je hebt immers je doelstellingen en actieplannen gemaakt en als je een klein beetje een winnersmentaliteit hebt, dan wil je die doelen ook daadwerkelijk halen.
Werken vanuit een ondernemersplan, inclusief een marketingplan, geeft veel inzicht in je salon en maakt het makkelijker om beslissingen te nemen op basis van concrete feiten en niet op basis van gevoel.
Wil je méér weten over hoe je het juist aanpakt om een correct businessplan te schrijven, ga dan zeker eens een kijkje nemen naar de trainingen die ik aanbied. Daar leg ik van naald tot draad uit hoe je het aanpakt en krijg je een structuur mee, die je enkel nog moet invullen en volgen…zo kan je onmiddellijk naar de bank en spaar je een heleboel centjes voor de boekhouder uit 😉
Groetjes en tot later,
Kathleen