Hoe en wanneer begin je aan het opzetten van acties? Bijvoorbeeld voor Valentijn

Het nieuwe jaar is ondertussen al niet meer zo nieuw en stilletjes aan begint alles weer z’n gangetje te gaan.
Na de feestdagen en de bijhorende cadeautjes, is het alweer tijd voor een nieuwe commerciële dag: Valentijn 😊.
Yep … de dag waarop we de liefde vieren … 14 februari.
‘Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden,
zo heeft een mens liefde nodig om méns te worden.’
Phil Bosmans
Valentijn, dus … en voor ons is dat een ideale gelegenheid om onze diensten én producten weer eens extra in de kijker te zetten en zéker wat leuke cadeaubonnen te promoten.
Wanneer doe je ‘iets’ voor Valentijn?
Denk hierbij ook eens out of the box in je promotie van Valentijn! Je zal er zeker de aandacht mee trekken 😉.
Kijk eens verder dan enkel de verliefde koppeltjes of gehuwde/samenwonende stellen….
Zie deze dag als DE dag van de liefde: liefde voor een partner, maar ook liefde voor jezelf. Dus je kan hier evengoed ook singles mee aanspreken.
Of waarom zou je jezelf niet eens extra trakteren voor Valentijn? Want ook jij geeft iedere dag het beste van jezelf aan je klanten, aan je zaak, aan je partner, je kids, … dus jij verdient ook wel eens een leuk cadeautje 😉
Valentijn … een ideale gelegenheid dus voor iedereen die de liefde wil vieren en dus niet enkel voor koppels….
Welke acties kan je allemaal bedenken?
Bv een duobehandeling of een extra cadeautje bij boeking van een verzorging vanaf nu tem 14 februari …. Een extra kopje koffie / thee bij de behandelingen met lekkere pralines of hartenkoekjes.
Zorg ervoor dat je je cadeaubonnen heel mooi verpakt en geef er een leuk cadeautje bij (bv een doosje met 2 hartjespralines of een leuke bloem of een persoonlijk kaartje met leuke boodschap….)
Laat je creativiteit maar gaan! Ideeën om je bons mooi te verpakken, vind je zeker op YouTube.
Hoe begin je eraan?
Zoals bij élke actie / promotie / workshop / opendeur / aankondiging … begin je daar best zo vroeg mogelijk mee. Voor Valentijn, mag die periode iets korter zijn: bv 2 à 3 weken vooraf.
TIP: Kijk nu al even wat er dit jaar allemaal interessant is qua commerciële dagen, + wat ben je zélf allemaal van plan om te organiseren en zet dat NU al vast in je agenda. 4 à 6 weken voordien zet je een reminder in je agenda, zodat je ruim op tijd aan je actie kan beginnen.
Hoe maak je jouw actie bekend?
Dat lukt niet zomaar in 1 keer. Het is bewezen dat mensen minimum 7 keer iets moeten zien (of lezen, horen) vooraleer ze het onthouden en dat kan via verschillende kanalen, zowel offline als online.
Begin dus ruim op tijd met aankondigen … enkele weken voordien is zeker een MUST! En doe het dus verschillende keren én op andere manieren.
Mensen gaan bv niet naar social media om te kopen, maar om leuke of interessante zaken te zien van vrienden, familie, … dus sla ze niet om de oren met promoties. Zet jezelf en je zaak op een subtiele manier in de kijker.
Hoe?
Telkens je iets wil aankondigen, neem je ook de gelegenheid te baat om je zaak nog even kort voor te stellen, om jezelf voor te stellen (wie ben je? Wat doe je? Wat zijn je specialisaties? Waarom doe je wat je doet? Wat is je missie? …) mensen kopen graag van mensen en daarom moet je je durven tonen. Dat zorgt voor meer vertrouwen.
Online:
- Stuur een mailtje naar je lijst, waarin je je actie aankondigt.
- (laat) eventueel een bon op je website zetten, die afgeprint kan worden na betaling.
- Zet je acties ook op je website.
- Toon, op social media, een videootje met leuk verpakte cadeaubons,
- Maak foto’s van je verpakte cadeaubonnen en deel die op social media
- Maak een kort videootje met uitleg over je speciale actie en deel die overal .
Offline
- Maak een leuke flyer en vraag of je die mag leggen op plaatsen waar je doelpubliek ook komt; (bv lingeriewinkel, chocoladeshop, lokale schoenwinkel, bloemist, lokale kledingzaak, barbershop, kapper, mannenzaken, …. En doe aan ‘dienst wederom dienst’. Als zij je vragen om ook eens reclame voor hen te maken, doe je dat ook.
- Zet een pancarte aan je kassa met de actie,
- Maak je etalage mooi in thema;
- ….
Zo, ik denk dat je hiermee alweer aan de slag kan. In het volgend artikel heb ik het over je prijs! Wanneer verhoog je je prijzen? Waarom? Hoe pak je dat aan?
Dus hou deze pagina verder in de gaten.
Wil je graag meer info over hoe je je salon winstgevend én succesvol maakt? Op maandag 7 of dinsdag 8 februari aanstaande geef ik een webinar waarin ik antwoord op de meest gestelde vragen hierover.
Je kan inschrijven via deze link: https://business2life.webinargeek.com/hoe-creeer-je-een-winstgevend-succesvol-salon-de-7-meest-gestelde-vragen
Of ga naar mijn website www.business2life.be
Ben je al lid van de gesloten, privé facebookgroep? ‘Businesstips voor jouw beauty/wellnesssalon? Ga naar deze pagina en vraag je lidmaatschap aan. Daar geef ik ook regelmatig tips and tricks om je zaak te laten groeien.
https://www.facebook.com/groups/businesstipsvoorjouwbeautywellnesssalon
Wil je graag hulp bij de groei van je zaak, geef me gerust een seintje. Kathleen.hooge@telenet.be.
Je kan je al op de wachtlijst zetten voor het jaartraject of je kan een 1/1 coaching aanvragen.
Graag tot de volgende keer,
Kathleen