Hoe creëer je een winstgevend, succesvol instituut, zelfs tijdens EN na de lockdown?

De 7 fundamenten naar meer omzet, zonder 24/7 te moeten werken
Een omzet van minimum €100.000, zonder 24/7 te MOETEN werken?
Wie wil dat nu niet??
Jaaaa, dat wil ik!
Maar…ik hoor je al tot hier denken:
’Kan IK dat ook?’ ‘Is dat écht mogelijk, zonder personeel?’
‘Zit hier geen addertje onder het gras?’
‘Is dat niet allemaal te mooi om waar te zijn?’
‘Je kan toch niet én goed geld verdienen én daar niet hard voor hoeven te werken…’
Het startte allemaal rustig
Ik begrijp je ‘vraagtekens’, want zo dacht ik ook.
Ik ben mijn zaak gestart in 2000 en ik had écht de luxe om die rustig uit te bouwen: geen kids, een partner die voldoende verdiende, … ik zat in een luxepositie en ik was écht niet bezig met ‘geld verdienen’ …
nope …
cijfers interesseerden me helemaal niet. Ik wilde de béste zijn en mijn klanten de béste service geven en dus leerde ik constant en met heel veel plezier nieuwe behandelingen bij…. Dat vond ik het allerbelangrijkste … Het geld zou wel ‘volgen’.
Mis poes…😉
Waarom ik ineens vééééél meer omzet (geld) nodig had
Van de ene dag op de andere veranderde mijn luxepositie … toen ik, na 15jaar huwelijk, ineens met een scheiding te maken kreeg, maar toch persé mijn zaak wilde houden. Ik was pas enkele jaren gestart als zelfstandige en had dus nog niet echt reserves opgebouwd … dus …
aiai … probleem …
geld vinden om dat allemaal over te kopen.
En nog een ‘vervelend’ dingetje: mijn huis zit vast aan de zaak, dus ik moest ineens HUIS én ZAAK overkopen, zonder dat ik daar geld voor had….
ik moest naar de bank om een lening los te peuteren, zonder dat daar een deftige omzet tegenover stond.
Ooops, iets té enthousiast geweest in mijn doelen?
‘Nee, hoor, dit lukt me, het moet!’, was het enige waaraan ik dacht.
Ik wilde persé bewijzen dat ik ook mijn eigen loon kon verdienen én daarboven nog een huis kon afbetalen en dat ook nog eens helemaal op mijn eentje.
Tja, meiske, met die cijfers krijg je nooit een lening van de bank – zou je niet beter terug in loondienst gaan werken?”
Wooow, rode lap op een stier!! No way!!
Dus ik ging te rade bij mijn boekhouder enne …
euhm …
ik hoor het Lode, mijn boekhouder nog zeggen: ‘tja, meiske, met die cijfers krijg je nooit een lening bij de bank.’….
Oops, voetjes terug op de grond….
Me: ‘Owkay, hoeveel omzet moet ik draaien alvorens ik de bank meekrijg?
Ik herinner mij het bedrag dat hij opnoemde niet meer, maar ik viel nét niet van mijn stoel …. Djeezes, … het klonk voor mij bijna ‘niet te doen’ … hééééél wat meer dan wat ik tot dan als omzet draaide.
Bon … geen tijd te verliezen, die ‘rode lap’ bleef doorwerken en mijn koppigheid uitte zich in actie!
Dus ik ging onmiddellijk aan de slag en mijn hersenen gingen overuren draaien …
‘Bon, ikzelf kan dus niet die omzet draaien met de kennis die ik nu heb. Wie kan mij vooruit helpen?’
En toen zag ik toevallig 😉 een advertentie van een businessmentor … ik met een bang hartje daarnaartoe en … we gingen samen aan de slag.
Alles werd op zijn kop gezet in mijn salon. Ik leerde in sneltempo hoe ik moest ondernemen en paste direct alles toe… geen tijd te verliezen.
Enkele maanden later … draaide ik die omzet die ik nodig had voor de lening
En ik kan met trots vertellen dat ik enkele maanden later al een omzet draaide die stukken hoger was dan alle jaren voordien… en dat ik de lening bij de bank, met gemak en mooie condities, verkreeg!
Als je met je rug tegen de muur staat, dan kan plots alles!
Waarom wachten tot je met je rug tegen de muur staat? Vraag hulp, nu het nog niet nodig is!
Maar waarom zou je wachten tot het bijna te laat is? Ik heb ondertussen mijn ogen en oren opengehouden en zie rondom mij nog steeds collega’s worstelen met het ondernemen ‘an sich’….en dus dacht ik … ‘waarom geef ik al die kennis en ervaring niet door aan zij die het ook kunnen gebruiken?’
Waarom zou ik dat doen?
Ik gun het iedereen: elke zelfstandige uit de beauty sector verdient een succesvol en winstgevend salon, met mooie omzetten en leuke winstmarges, zonder daarvoor 24/7 te MOETEN werken.
En daarenboven vind ik dat vrouwen het ook verdienen om (financieel) onafhankelijk te zijn!
Het kan makkelijker, als je maar weet WAT je moet doen en HOE je dat doet
Enne …. Hear my words of read my lips …. Het zal soms wat oncomfortabel aanvoelen.
Het is zeker niet altijd makkelijk om je routines om te gooien, dingen ineens anders aan te pakken én uit je comfortzone te moeten komen. Maar vaak is dat écht nodig om te kunnen groeien en de resultaten te bereiken die je wil.
Ik beloof jou een boeiend, leerrijk en spannend parcours, met mij als supporter aan de zijlijn … en met uiteindelijk één winnaar aan het einde van de rit: JIJ, die vol trots ziet waar je dan staat en wat je bereikt hebt!
Ik garandeer je dat je je salon naar een hoger niveau zal brengen als je alle 7 deze stappen toepast.
Laat ons dus maar snel beginnen met de 7 ‘beauty’s’
… euhm … wat zijn ‘de Beauty’s’??
Aha, dat is de methode die ik uitwerkte en ze bevat de 7 stapstenen die nodig zijn om van jouw salon een succesvolle én winstgevende praktijk te maken, met een omzet van €100.000 of méér, zonder daarom 24/7 te MOETEN werken.
Owkay, here we go
B E A U T Y ‘s
-
Begin met jezelf
-
Expertstatus opbouwen
-
Analyseer
-
Ultieme zichtbaarheid
-
Timemanagement
-
Your money = your freedom
-
Sales : verkoop
Ik leg ze hieronder één voor één kort even uit. Als je al deze stappen onder de knie hebt, hoef je niet (nog) méér uren te gaan werken om je omzet te behalen, hoef je niet constant achter nieuwe klanten aan te jagen, kom je geen tijd meer tekort, kan je nog wat me-time erbij nemen, werk je enkel met de béste klanten die graag betalen voor jouw diensten, zonder te zeuren over de prijs, … enzovoort, enzoverder…
kortom … je zal een leuker leven leiden én tegelijkertijd een succesvolle, winstgevende zaak runnen.
Benieuwd? Owkay, daar gaan we 😊
-
-
1. Begin met jezelf
- Zoek uit wat je missie is.
Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je indertijd je praktijk opgestart? En dat is niet …. ‘omdat ik graag mensen verzorg’,
Dat is zeker het geval, maar …
de échte reden zit dieper, want als je énkel ‘mensen graag verzorgt’, dan kon je evengoed in dienstverband blijven werken.
Graaf dus eens dieper en ontdek wat je échte missie is.
Mijn missie is bv NIET enkel: ‘mijn kennis en ervaring doorgeven’, ….nee, het is méér dan dat.
Ik wil dat vrouwen (financieel) onafhankelijk zijn en ook hun dromen mogen volgen. Dat ze hun eigen zaak kunnen uitbouwen en dat ze dat kunnen doen, zonder daarvoor 24/7 te MOETEN ‘travakken’ …
Eens je missie, je echte boodschap duidelijk is, maar je die bekend via social media, je website,….
En vrees niet: dit is niet ‘pochen’ met jezelf, maar je (toekomstige) klanten laten weten WIE je bent en WAAR je voor staat
want …
(toekomstige) klanten weten graag bij wie ze terechtkomen en willen graag meegaan in jouw verhaal, jouw visie.
Oefening: schrijf je eigen missie uit en maak die kenbaar
-
-
2. Expertstatus opbouwen
Wat is een expertstatus?
Als je (toekomstige) klant, bij het zien van jouw naam of de naam van je salon, onmiddellijk weet wat je doet en waarin je gespecialiseerd bent, dan heb je die expertstatus opgebouwd.
Dit komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Daar moet je aan bouwen…
Om een expertstatus op te bouwen, moet je eerst en vooral héél goed weten wat je wél en niet wilt. Waar wil je je in specialiseren? Wat doe je liefst? En waar wil je vanaf?
Eens dat duidelijk is, ga je dat altijd en overal op dezelfde manier communiceren … consistent én consequent.
Zorg zeker ook voor een herkenbaar logo en gebruik de herkenbaarheid van kleuren en lettertypes overal waar je kan in je marketing.
2e stap bij het opbouwen van je expertstatus, is dat je héél goed weet wie je ideale klant is. Met wélke klant wil je héél graag werken? Ga daarmee aan de slag en schrijf je ideale klant voor jezelf gedetailleerd uit. Waarschijnlijk heb je nu al klanten die voor jou al ‘ideale klant’ zijn. Schrijf eens alle gemeenschappelijke kenmerken van die mensen op en zoek naar gelijkenissen. Eens je die doorhebt, kan je je marketing afstemmen op die ideale klant. Hoe? Dat leer ik je een één van de volgende blogs.
Oefening: bepaal jouw ideale klant en ga na hoe en waar je die kan bereiken met jouw boodschap
-
3. Analyseer
Dromen hebben is 1 ding, maar ze ook realiseren is meestal een ander paar mouwen 😊
Hoe begin je er in godsnaam aan?
In deze stap leer ik je hoe je van droom naar doel naar actie en naar resultaat evolueert.
Deel je droom, je doel op in subdoelen en vertaal deze subdoelen in een concreet actieplan. Met andere woorden: bepaal wélke acties nodig zijn om het resultaat te behalen dat je voor ogen hebt.
Daarna ga je die acties uitvoeren en evalueren.
Wat kan beter? Wat was goed?
Zodat je de volgende keer nog betere resultaten haalt met minder moeite.
Analyseer ook regelmatig jezelf én je salon, zodat je steeds beter wordt in wat je doet en hoe je dat doet.
En tot slot is het heel belangrijk dat je ook je financiën regelmatig evalueert. Wat zijn je inkomsten en wat zijn de uitgaven? Zorg ervoor dat je daar een heel goed zicht op hebt, want een ‘hoge omzet’ is 1 ding, winst is nog iets anders.
En we gaan natuurlijk voor een hogere winst
Oefening: schrijf neer welke omzet en welke winst je wilt halen en bekijk daarna welke acties je moet ondernemen om dit te bereiken.
-
4. Ultieme zichtbaarheid
- Het is van groot belang dat jij en je salon zichtbaar zijn. Wat ben je met al je kennis en je ervaring als niemand weet dat je er bent en wat je precies doet?
Dit stuk gaat dus over online én offline zichtbaarheid, want ik geloof in de kracht van deze combinatie. We gaan met andere woorden maximaal gebruik maken van de kracht van social media, blogs, mailings, je website, nieuwsbrieven, … en dat combineren met flyers, netwerken, opendeur of workshop, lokale reclame, ….
Moet dat allemaal?
Neen.
Maak de juiste keuzes en ga daarmee aan de slag.
Hoe kies en plan je?
Maak een marketingplan met bijhorend budget, zodat je weet welke richting je zal volgen op marketinggebied en waaraan je je centen zal uitgeven en wat je gratis kan doen.
Zichtbaarheid zorgt ervoor dat de juiste klanten jou vinden en met jou willen samenwerken. Daarnaast is het ook super belangrijk dat je je klant aan jouw salon kan binden zodat ze fan worden van jou en voor jou reclame gaan maken…
Hoe fijn is dat?
Oefening: maak een marketingplan op met concrete marketingacties voor het komende jaar.
-
5. Timemanagement
Tijd is kostbaar, want die komt niet meer terug. Let er eens op hoeveel tijd je dagelijks verliest aan sommige nutteloze zaken, zoals bv urenlang doelloos scrollen door je social mediafeeds.
Niet dat je social media moet verbannen, maar let erop dat je er geen nutteloze tijd aan verliest.
Een tip: zet een wekker en scrol bv een kwartier of een halfuurtje lustig door alle socials en als de wekker afgaat, ga je verder met je werk.
Time is money en het is daarom heel belangrijk om te leren hoe je efficiënter (lees: slimmer) kan werken. Zo kan je meer doen in dezelfde of in minder tijd.
En ga ook eens na waar je tijd verliest met zaken die je eigenlijk niet graag doet of misschien zelfs niet goed kan. Moet jij alles zelf doen? Zijn er andere mensen die je hiervoor kan inschakelen?
Op het einde van het jaar, maak ik altijd tijd vrij om een jaarplan op te maken. Dat neemt eventjes wat ‘tijd’ 😊 in beslag, maar spaart je zoveel tijd uit op langere termijn, het geeft rust in je hoofd omdat je weet waar je prioriteiten liggen voor het volgende jaar, wat je doelen zijn en hoe je die wilt halen.
Oefening: ga eens na of jij je tijd efficiënt en effectief gebruikt. Is dat niet zo? Bepaal dan de acties die je zal ondernemen om dit te verbeteren.
-
6. Your money = your freedom
Laten we het ook nog eventjes over ‘de centen’ hebben. Aiaia, misschien een lastig puntje?
En toch … super belangrijk!
Passie voor je job en je klanten is super belangrijk, maar op het einde van de rit moeten de facturen ook betaald worden en heb je graag nog wat (of veel) overschot.
Het is dan ook vanzelfsprekend dat deze stap super-mega en kei-belangrijk is, in het bouwen aan een succesvol én winstgevend instituut.
‘Booooring’, hoor ik je al zeggen.
Nee, hoeft niet saai te zijn.
Als je nu eens een systeem kon hebben, waarmee je leert hoe je je financiën makkelijk op orde krijgt, hoe je je reserves opbouwt en verdeelt, hoe je een financieel plan opmaakt dat voor jou haalbaar is, hoe je een correcte kostprijsberekening maakt, zodat élke behandeling winstgevend wordt, hoe je bewust leert omgaan met geld, hoe je je eigen loon uitrekent en ook hoe je een heus ondernemersplan leert schrijven, … ?
Hoe zou dat dan voelen voor jou?
Rust in ’t koppeke?
Ik denk het wel, hé.
Zo’n systeem bestaat. Ik maak er al 20 jaar gebruik van. Het is helemaal niet moeilijk. Het is alleen een kwestie van het te kennen en er mee aan de slag te gaan. Ik wil het je graag aanleren.
Oefening: maak je financieel plan op voor dit jaar.
-
7. Sales
- En dan zijn we nu aanbeland aan de laatste stap…last, but not least …Je verkoop, de sales…Het kunnen verkopen van je diensten én producten, is van het allergrootste belang. Jij mag dan misschien perfect overtuigd zijn dat je het beste aanbod hebt, als je het niet kan/durft verkopen, als je je klant niet vertelt wat ze moet doen om dat resultaat te behalen, …. dan sta je daar mooi te wezen met je aanbod, maar doe je jezelf en je (toekomstige) klant tekort.
Want dan geef je niet waar je klant op hoopt en verlangt …
Resultaat? Niemand happy!
Goed verkopen én met plezier? Het kan en is echt niet zo moeilijk!
‘Sales is serving’ … en dat zegt het he-le-maal!
1 tip.
Ken je aanbod door en door en zorg ervoor dat je héél goed de resultaten voor je klant weet te beschrijven. Een klant hoeft niet altijd alle details te kennen van een bepaald product of behandeling, hij of zij wil weten welke resultaten het oplevert en hoe ze zich daarbij zal voelen…
Oefening: maak een lijstje van al de resultaten die jouw producten en diensten opleveren bij de klant en zorg ervoor dat je dat van buiten kent.
Ziezo, dit waren de 7 stappen om je salon naar een succesvol, winstgevend salon te laten evolueren.
Ga ermee aan de slag, maak de oefeningen en deel jouw ervaringen op de facebookpagina
https://facebook.com/business2life.advies
en ik hoor het graag als er nog vragen zijn.
Wil je nog meer weten over het creëren van een winstgevend, succesvol instituut? 3 to do’s.
- Op 22 en 23 februari 2021 geef ik een gratis webinar/masterclass, waarin ik deze 7 stappen samen met jou overloop en waarin je al je vragen rechtstreeks aan mij kan stellen. Je kan inschrijven via deze link: https://business2life.webinargeek.com/hoe-creeer-je-een-winstgevend-succesvol-salon-tijdens-en-na-de-lockdown
- Blijf zeker de blogs lezen
- Wil je graag individuele begeleiding om je salon naar een volgend niveau te brengen? Contacteer me om meer te weten te komen over mogelijke samenwerkingen. Je kan me bereiken op kathleen.hooge@telenet.be of info@business.life.be
Tot de volgende keer
Kathleen