De esthetiek IN/VAN jouw onderneming.

Wil je een succesvol en winstgevend instituut, dan ‘moeten’ er heel veel zaken kloppen. Zie het als een puzzel…alle stukjes zijn belangrijk om tot één mooi geheel te komen.
Een puzzelstukje wil ik hier vandaag toelichten: je eerste indruk.
Overal, maar zéker in onze sector, is een 1e indruk heel belangrijk.
7 seconden precies, heb je, om een goede indruk na te laten. En dat geldt voor alles: zowel je social media kanalen (profielfoto en info), je website, je zaak zélf (interieur, sfeer, …) , je etalage, je oprit, jijzelf, flyers, promotie, autobelettering, briefpapier, enveloppes … alles samen noemen ze dat ‘personal branding’.
Je wilt met je zaak uitstralen wie je bent en waarvoor je staat. (toekomstige) klanten verwachten meer en meer dat je authentiek bent.
Maar hoe pak je dat nu precies aan?
Aangezien jij het uithangbord van je zaak bent, is het héél belangrijk dat je overkomt zoals je bent, dat (potentiële) klanten direct zien, voelen, horen…. waarvoor je staat als zaakvoerster, als persoon.
Vandaar dat het zo belangrijk is dat je wéét waarom je doet wat je doet. Wat is je missie met je zaak? Waarvoor sta je ’s morgens met de glimlach op? Dat zijn zaken die super belangrijk zijn om mee te nemen in al je verdere marketing.
Dus vooraleer je ergens ‘naar buiten’ komt, vraag je je eerst af: wie ben ik? Wat zijn mijn sterke punten ? Wat doe ik anders dan mijn concullega? Hoe wil ik overkomen? Hoe wil ik dat mijn zaak overkomt? Klopt dat met wie IK ben?
Even wat voorbeelden
Stel: je wilt een instituut waar je enkel manueel gaat werken, met natuurlijke producten, etherische oliën, …. én waar mensen tot rust komen. Dan zal je volledig interieur + buitenkant + alles wat je doet qua marketing … dat moeten weergeven, zodat het in 1 oogopslag duidelijk is waar je expertise ligt.
Stel: je wilt een exclusief instituut met de laatste nieuwe apparatuur én je wilt huidverbetering – huidverjonging aanbieden, dan zal dat een ander verhaal zijn. Dan zal je interieur strakker, moderner moeten zijn met weinig tierlantijntjes, met meer luxe-uitstraling en (nog meer) service. Alles moet kloppen: van de wc-rol in je toilet, tot de stoelen in de wachtruimte, tot de kopjes koffie/thee die je serveert … afwerking, uitstraling, daar mag geen enkel compromis gemaakt worden. Wie een voet binnenzet, moet een onberispelijke indruk krijgen.
Van je gevel tot je werkruimte
Dus als (toekomstige) klanten een eerste keer met jou kennismaken, dan is jouw 1e indruk belangrijk.
Bv jouw oprit, de gevel, jouw inkom, de wachtruimte, … : die vertelt niet alleen wat je doet, maar ook wie jij bent en waarvoor jij staat. Die paar vierkante meters vertellen je in één oogopslag alles over je werk en de kwaliteit die klanten mogen verwachten.
Tot je eigenste zelf
En dan trek ik dat nog eens door naar jezelf: zorg ervoor dat je zélf ook goed overkomt.
Oog je fris en scherp of eerder vermoeid (er bestaan goede make-up technieken en concealers 😊), ga je regelmatig naar de kapper, hoe ziet je kledij eruit? Is die verzorgd,….
Ben je een roker (I hope not 😊), zorg er dan zeker voor dat er geen sigarettengeur in je zaak hangt en dat je zélf ook niet ruikt naar de sigaretten … niets wat meer afknapt als een muffe geur.
Dat is niet ‘ijdel’ zijn, maar een vorm van fierheid en etiquette tegenover jezelf én je klanten. Een persoon die zich goed verzorgt, straalt geloofwaardigheid en zelfzekerheid uit… het hoeft daarom niet veel geld te kosten om stijlvol voor de dag te komen.
Vergeet niet: jouw klanten zien jou als hun voorbeeld…zonder dat je het misschien beseft, kijken ze op naar jou en spiegelen ze zich aan jou. Ze willen eruit zien zoals jou!
Enne … hup … Met zijn allen naar de fitness??
Idem dito voor je fysieke fitheid. Zie het als een cadeau aan jezelf om jezelf in conditie te houden. Daarvoor hoef je heus niet elke dag in de fitness te gaan zweten… maar op je voeding letten, dagelijks wat beweging en een goede slaap, doen al wonderen. Als je fysiek ‘in orde’ bent, dan kan je tegenslagen/moeilijke dagen ook veel beter verteren, dan heb je veel meer veerkracht.
In feite ben je het aan je ‘toekomstige ik’ verplicht om goed voor jezelf te zorgen. Je ziet vaak het tegendeel: jarenlang verwaarlozen mensen zichzelf, ze zien er onverzorgd uit, hebben heel wat overgewicht, hebben nog nooit iets van beweging gedaan. En dan plots: wanneer ze als zaakvoerder wat succes hebben geboekt, slaat hun houding helemaal om. Dan willen ze het geld dat ze verdiend hebben, weer investeren in hun gezondheid….
Dat is toch vreemd? Heel hun leven waren er andere prioriteiten en dan ineen verandert alles … omdat je wat meer succes krijgt?? Maar ligt de prioriteit niet altijd eerst bij jezelf?
Niet meer 24/7 werken …. Dat is zoooooo oldfashion
Zonder jezelf teveel druk op te leggen, mag je best veeleisend zijn voor jezelf en streven naar perfectie op alle niveau’s. Zoals Winston Churchill zei: ‘I am easily satisfied with the very best’
Maar je hoeft daarom niet 24/7 te blijven doorwerken. Het kan ook ‘slimmer en efficiënter’. Lees hier even de blog over een correcte prijsbepaling. Als die goed zit, dan weet je dat je op al je behandelingen winst maakt en dan hoef je niet zoveel uren meer te werken.
Het moet dus allemaal perfect zijn?
Hell nooooo …. dat is ook niet het belangrijkste: de weg ernaartoe is belangrijker. Perfectie bestaat niet, maar je kan wél zo goed mogelijk je best doen en elke dag beter worden dan de dag ervoor.
Beter worden voor jezelf, beter in je job, beter voor je klanten, beter in relaties, … en soms … heel soms … mag je zelfs even lui zijn en een pitstop nemen.
Reculer pour mieux sauter…remember.
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Kijk maar eens naar de Formule 1: daar nemen alle renners regelmatig een pitstop om op tijd banden te wisselen en alle techniek te controleren, zodat ze niet ‘verbrand’ raken tijdens de koers… Een tip waar we ons voordeel mee kunnen doen. Op tijd stoppen om daarna met meer energie / veerkracht verder te kunnen werken. Dus aub … géén schuldgevoel als je niet elke dag perfect voor de dag komt …
En nu … aan de slag …. opdracht voor jezelf:
- Ga eens na waarvoor je ‘gekend’ wil zijn, welke expertise heb je, welk instituut wil je, wat zijn je normen en waarden, wat is jouw missie met je instituut? …
- Welke uitstraling, welke branding, welke merk, apparatuur … past daarbij?
- Ga ALLES na: bekijk je instituut even door de ogen van je (toekomstige) klant en vergeet geen enkele vierkante centimeter. Wees voor even Inspector Clouseau en ga met een vergrootglas door je ruimte(s). Start bij je oprit, de gevel, je inkom en ga verder alle ruimtes door: Kijk naar kabels, stopcontacten, harspotten, toilet, ingang, ramen, stof of suikerhars op de vloer, …. Hoe ligt alles erbij? Wat is de eerste indruk.
- Leg/zet je ook even zelf in de behandelstoel! Wat zie, hoor, voel, … je dan allemaal? Klopt dat met wie je bent, met de look and feel van je zaak?
En natuurlijk … vanzelfsprekend zorg je ervoor dat je zaak altijd spic en span ligt
Hulp of sparringpartner nodig?
Heb jij al een tijd een goed draaiende zaak, maar voel je je toch ‘eenzaam’ in het ondernemen? Heb jij nood aan een nieuwe, frisse wind? Loop je wat vast? Kan je een extra shot inspiratie of motivatie gebruiken om jouw salon een boost te geven? Dan kan ik je helpen. Ik denk graag met je mee, vanuit mijn 32j ervaring in de sector en kan je, met een helicopterview, nieuwe ideeën aanreiken.
Ik help je met heel veel enthousiasme vooruit en zorg ervoor dat je nog méér voldoening haalt uit je zaak, dat je een groeispurt kan maken, zonder dat je daarom 24/7 MOET werken.
Stuur een mailtje naar kathleen.hooge@telenet.be en ik neem snel contact met je op om te zien of we een match zijn en hoe ik je vooruit kan helpen.
Groetjes en fijne dag verder
Kathleen
Ps Kom even kennismaken op de Beautybizz beurs in Gent op ZONDAG 24 april as. Daar geef ik een lezing over hoe je je instituut winstgevend én succesvol maakt. Welkom!
Tickets vind je op de site van BeautyBizz.be
Pps volgend artikel: o jee, de Btw!! Of …joepiejee, ik betaal graag BTW ??